З кожним роком питання екології стає все більш гострим, а наслідки забруднення довкілля відчуває на собі кожен. В Україні, багатій на природні ресурси, захист екосистеми є пріоритетним завданням. Саме тому юридична відповідальність за екологічні правопорушення набуває особливого значення як дієвий механізм запобігання та покарання за завдану природі шкоду. Детальніше про все розповість «Дніпро Оперативний».
Що відноситься до екологічних правопорушень?
До екологічних правопорушень належать протиправні, винні (за винятком окремих випадків, передбачених законом) діяння (дії або бездіяльність), що посягають на встановлений в Україні екологічний правопорядок та призводять або можуть призвести до шкідливих наслідків для навколишнього природного середовища, здоров’я людини та майнових інтересів.
До основних видів екологічних правопорушень можна віднести:
Порушення прав громадян на екологічно безпечне навколишнє середовище:
- Перешкоджання здійсненню права громадян на одержання достовірної інформації про стан навколишнього природного середовища та його вплив на здоров’я населення.
- Порушення права громадян на участь в обговоренні та внесенні пропозицій щодо прийняття рішень, які можуть вплинути на стан навколишнього природного середовища.
Порушення норм екологічної безпеки:
- Перевищення встановлених лімітів і нормативів забруднення навколишнього природного середовища.
- Порушення правил зберігання, транспортування, використання, знешкодження та захоронення хімічних, токсичних, радіоактивних речовин та відходів.
- Недотримання вимог щодо охорони атмосферного повітря, водних ресурсів, земель, лісів, надр, рослинного і тваринного світу, територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
- Порушення вимог екологічної експертизи.
Порушення у сфері використання природних ресурсів:
- Самовільне спеціальне використання природних ресурсів без відповідного дозволу.
- Порушення правил ведення обліку та звітності щодо використання природних ресурсів.
- Нераціональне використання природних ресурсів, що призводить до їх виснаження.
- Незаконна порубка лісу, незаконне полювання та рибальство.
- Порушення правил охорони надр.
Інші екологічні правопорушення:
- Приховування або надання оманливих відомостей про стан екологічної обстановки або захворюваність населення.
- Невиконання розпоряджень органів державного контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища.
- Проектування, будівництво та введення в експлуатацію об’єктів, які негативно впливають на навколишнє природне середовище, без екологічної оцінки та дозволу.
- Жорстоке поводження з тваринами.
- Знищення або пошкодження територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
Залежно від характеру та ступеня суспільної небезпеки екологічні правопорушення можуть тягнути за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність.
Види юридичної відповідальності за екологічні правопорушення в Україні
В Україні за вчинення екологічних правопорушень передбачено чотири основні види юридичної відповідальності:
- Дисциплінарна відповідальність.
- Адміністративна відповідальність.
- Цивільно-правова відповідальність.
- Кримінальна відповідальність.
Важливо зазначити, що за одне й те саме екологічне правопорушення залежно від його характеру та наслідків може наступати одночасно кілька видів юридичної відповідальності.
Штрафи як основний вид адміністративного стягнення за забруднення
Штраф дійсно є одним з основних видів адміністративного стягнення, що застосовується за екологічні правопорушення, зокрема за забруднення навколишнього природного середовища. Це грошове стягнення, що накладається на громадян та посадових осіб, винних у вчиненні адміністративних проступків у сфері екології.
Застосування штрафів як адміністративного стягнення за забруднення має на меті:
- Покарання правопорушників.
- Стримування потенційних порушників.
- Компенсаційна функція (опосередковано).
Розміри штрафів за забруднення в Україні
Розміри штрафів за різні види забруднення встановлюються КУпАП. Вони можуть значно варіюватися залежно від:
- Об’єкта забруднення.
- Характеру порушення.
- Суб’єкта правопорушення.
- Наслідків забруднення.
Приклади штрафів, передбачених КУпАП:
- Стаття 78 (Перевищення лімітів та нормативів забруднення атмосферного повітря): тягне за собою накладення штрафу на громадян від 340 до 1360 гривень і на посадових осіб — від 510 до 1700 гривень.
- Стаття 81 (Порушення правил експлуатації установок для очистки газів): тягне за собою попередження або накладення штрафу на посадових осіб від 85 до 136 гривень.
- Стаття 82 (Порушення вимог щодо поводження з відходами): тягне за собою накладення штрафу на громадян від 340 до 1360 гривень і на посадових осіб — від 850 до 1700 гривень.
- Стаття 91 (Порушення правил охорони та використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду): тягне за собою накладення штрафу на громадян від 170 до 510 гривень і на посадових осіб — від 340 до 850 гривень.
Наведені розміри штрафів можуть змінюватися відповідно до чинного законодавства. Рекомендується звертатися до актуальних текстів законів для отримання точної інформації.
Інші види санкцій за екологічні правопорушення
Окрім штрафів, за екологічні правопорушення в Україні передбачені й інші види санкцій, що залежать від виду юридичної відповідальності:
1. Дисциплінарна відповідальність:
- Догана.
- Звільнення з посади.
2. Адміністративна відповідальність (згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення):
- Попередження.
- Конфіскація незаконно добутих об’єктів навколишнього природного середовища або знарядь їх добування.
- Позбавлення права полювання.
- Позбавлення права рибальства.
- Обмеження або зупинення діяльності підприємств, установ та організацій.
- Припинення діяльності чи експлуатації об’єктів.
3. Цивільно-правова відповідальність (згідно з Цивільним кодексом України та Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища»):
- Відшкодування завданої шкоди.
4. Кримінальна відповідальність (згідно з Кримінальним кодексом України):
- Штраф.
- Виправні роботи: на строк до двох років.
- Обмеження волі: на строк до п’яти років.
- Позбавлення волі: на певний строк, залежно від тяжкості злочину (за деякі особливо тяжкі злочини — до 15 років).
- Позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю.
- Конфіскація майна.
Таким чином, система санкцій за екологічні правопорушення в Україні є досить розгалуженою та передбачає різні види відповідальності залежно від характеру та тяжкості вчиненого порушення. Це дозволяє застосовувати адекватні заходи впливу для забезпечення охорони навколишнього природного середовища та екологічної безпеки.
Дії громадян та громадських організацій у випадку виявлення екологічних правопорушень
У випадку виявлення екологічних правопорушень громадяни та громадські організації в Україні мають право та можуть вчиняти низку важливих дій для захисту довкілля та притягнення винних до відповідальності. Ось основні з них:
Дії громадян:
- Фіксація правопорушення:
- Фото- та відеофіксація.
- Запис свідчень.
- Повідомлення компетентних органів:
- Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція).
- Національна поліція України.
- Органи місцевого самоврядування.
- Спеціалізовані органи: це можуть бути органи рибоохорони, лісової охорони тощо.
- Гаряча урядова лінія 1545.
- Надання інформації при зверненні:
- Чітко та детально опишіть суть правопорушення, місце, час, можливих винуватців, наявні докази (фото, відео).
- Зазначте свої контактні дані для зворотного зв’язку.
- За можливості, надайте копії наявних доказів.
- Контроль за розглядом звернення:
- Зареєструйте своє звернення та отримайте підтвердження його прийняття.
- Відстежуйте хід розгляду справи та у встановлені законом строки отримуйте відповіді від компетентних органів.
- У разі бездіяльності або неправомірних дій посадових осіб, оскаржуйте їхні рішення у встановленому законом порядку.
- Звернення до засобів масової інформації та соціальних мереж.
Дії громадських організацій:
Громадські організації мають ширші можливості для впливу на ситуацію з екологічними правопорушеннями:
- Проведення власних розслідувань.
- Надсилання запитів на публічну інформацію.
- Звернення до органів влади з вимогами.
- Участь у громадських слуханнях та обговореннях.
- Організація та проведення акцій протесту.
- Звернення до суду: подання позовів про відшкодування шкоди, завданої довкіллю, оскарження незаконних рішень та дій органів влади у сфері екології.
- Взаємодія зі ЗМІ та налагодження комунікації з громадськістю.
- Співпраця з іншими громадськими організаціями та екологічними експертами.
Активна позиція громадян та громадських організацій є важливим фактором у боротьбі з екологічними правопорушеннями та забезпеченні екологічної безпеки в Україні.
Роль державних органів у контролі за дотриманням екологічного законодавства
Роль державних органів у контролі за дотриманням екологічного законодавства в Україні є ключовою для забезпечення екологічної безпеки, раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього природного середовища. Цю функцію виконує ціла низка органів, кожен з яких має свої повноваження та сфери відповідальності.
Основні державні органи, що здійснюють контроль у сфері екології:
- Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція): є центральним органом виконавчої влади, що здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. До її компетенції належить контроль за охороною земель, надр, екологічною та радіаційною безпекою, охороною територій та об’єктів природно-заповідного фонду, лісів, біологічного та ландшафтного різноманіття, водних ресурсів, атмосферного повітря, поводження з відходами та небезпечними речовинами.
- Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля): формує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, здійснює нормативно-правове регулювання, координує діяльність інших органів влади у цій сфері, а також здійснює контроль за реалізацією державної екологічної політики.
Державне агентство водних ресурсів України (Держводагентство): здійснює державне управління та контроль у сфері використання і охорони водних ресурсів. - Державне агентство лісових ресурсів України (Держлісагентство): здійснює державну політику у сфері лісового господарства та контролює дотримання лісового законодавства.
- Державна служба геології та надр України: Здійснює державний контроль за раціональним і ефективним використанням та охороною надр.
- Органи місцевого самоврядування (обласні, міські, селищні, сільські ради та їх виконавчі органи): в межах своїх повноважень здійснюють контроль за станом довкілля на відповідних територіях, дотриманням екологічних норм і правил підприємствами, установами, організаціями та громадянами, а також вживають заходів щодо запобігання екологічним правопорушенням та ліквідації їх наслідків.
- Інші центральні та місцеві органи виконавчої влади: в межах своєї компетенції здійснюють контроль за дотриманням екологічного законодавства у відповідних галузях (наприклад, Державна служба з надзвичайних ситуацій контролює екологічну безпеку під час надзвичайних ситуацій).
Основні напрямки діяльності державних органів у сфері екологічного контролю:
- Здійснення планових та позапланових перевірок підприємств, установ, організацій та фізичних осіб-підприємців щодо дотримання ними вимог екологічного законодавства, стандартів і нормативів.
- Розгляд звернень та скарг громадян та юридичних осіб щодо порушень екологічних прав та норм.
- Виявлення та фіксація екологічних правопорушень.
- Видача приписів про усунення виявлених порушень та контроль за їх виконанням.
- Застосування адміністративних та фінансових санкцій до порушників.
- Пред’явлення позовів про відшкодування шкоди.
- Здійснення державного моніторингу стану навколишнього природного середовища.
- Проведення екологічної експертизи проектів та об’єктів, що можуть мати негативний вплив на довкілля.
- Інформування громадськості про стан довкілля та результати контрольної діяльності.
- Взаємодія з правоохоронними органами у питаннях виявлення та розслідування екологічних злочинів.
Ефективний контроль з боку державних органів є запорукою дотримання екологічного законодавства, запобігання забрудненню довкілля та забезпечення екологічних прав громадян.
Раніше ми писали, які є види покарання за порушення правил благоустрою у Дніпрі.
Також ми розповідали, куди слід звертатися щодо вивозу великогабаритного сміття у Дніпрі, які існують варіанти вивезення та скільки коштують ці послуги.