«Бензин подорожчає на 1,5 грн, дизель — на 2 грн, і газ — на 5 грн. Це відбуватиметься двома хвилями». Ситуацію на ринку палива і як це вдарить по пересічному споживачу, коментує засновник логістичної групи компаній «Прайм» Дмитро Леушкін.
18 липня Верховна Рада ухвалила закон про підвищення акцизного податку на паливо, який має набути чинності вже з 1 вересня 2024 року. Передбачається, що підвищення акцизів буде розтягнуто на 4 роки. Внаслідок цього зростуть ціни на бензин, дизель і автогаз.
На початку вересня — десь на гривню за літр бензину, дизеля, і на 3 грн — газу. Зростання не буде різким, тому що буде ще старий доакцизний ресурс на заправках. А через високу конкуренцію, оскільки ринок «перелитий», зловживати першим підвищенням цін ніхто не буде. Усі тягнутимуть до останнього, — пояснює Дмитро Леушкін.
Остаточне підвищення ще на 50 копійок на бензин, гривню — на дизель, і 2 грн — на газ станеться до середини вересня. Загальне підвищення становитиме 1,5 грн за літр бензину, 2 грн — дизеля, і 5 грн — газу. Просто воно відбуватиметься двома хвилями
Але дорожче паливо — це подорожчання логістики, собівартості виробничих процесів. Плюс, важливо розуміти, що в умовах відключень світла весь бізнес працює на генераторах, які споживають дуже багато палива.
Тому природно, що підвищення цін на паливо прямо призведе до подорожчання і продуктів харчування та інших товарів.
У яких це буде межах? Дивіться, зараз найбільше впливає на економіку електроенергія, а точніше — її відсутність. Це зараз основний фактор, тому що кіловат енергії, вироблений генератором, коштує в десять разів дорожче, ніж кіловат, куплений у держави зі звичайних електричних мереж.
У відсотковому співвідношенні хліб сильніше подорожчає, ніж ковбаса, тому що в структурі собівартості виробництва хліба частка електроенергії вища. У молочці взагалі може бути дуже сильне зростання цін у зв’язку з тим, що вона потребує постійного охолодження під час продажів, і буде великий відсоток псування, яке теж ляже на собівартість у кінцевому підсумку. А, наприклад, картопля, морква — ні, тому що на неї впливає тільки вантажоперевезення.
Всі свої витрати бізнес покладе в маржу, це однозначно. Для бізнесу дорожча собівартість — вища продажна ціна. Не хочете хліб — не купуйте. Але від цього ж ніхто не відмовиться. Тому бізнес дуже просто екстраполює цю ситуацію на свою цінову політику і все. Зрештою, це все ляже на плечі населення, що залишилося.
У парламенті та уряді зазначають, що кошти, отримані від підвищеного акцизу, необхідні для збільшення фінансування армії. Усі розуміють, що забезпечення армії — пріоритетне завдання для держави. Нам зараз не вистачає 174 млрд у бюджеті, то акциз ще мало підвищили. Потрібно було ще раза в два підвищувати. Тобто на 5-6 грн за літр, а не 1-2 грн по бензину і дизелю, — впевнений Дмитро Леушкін.
Зараз на порядок більший вплив на продукти має електроенергія. Тому в даному випадку я вважаю підвищення акцизів правильним рішенням з огляду на те, що треба шукати гроші. Але ми розуміємо, що країна у війні, тому чимось треба жертвувати. І це ще далеко не найстрашніша жертва, — каже бізнесмен.
Джерело — УНІАН.