Студенти Метінвест Політехніки – майбутні фахівці гірничої справи – пройшли тижневу практичну офлайн-сесію на Північному гірничо-збагачувальному комбінаті у Кривому Розі. Програма об’єднала знайомство з технологічними ланцюгами одного з найбільших ГЗК країни, практичну роботу з обладнанням, лабораторні завдання та новий формат – кейс-навчання, побудований на реальних виробничих ситуаціях.
Сесія розпочалася з музею трудової слави Північного ГЗК, де студенти побачили історію розвитку гірничої справи й техніки Кривбасу. Далі – оглядовий майданчик Першотравневого кар’єру: майбутні інженери ознайомилися зі схемою розкриття родовища, принципами роботи технологічного обладнання та особливостями організації видобутку. Учасники мали можливість поставити запитання та обговорити інженерні рішення з начальником технічного відділу кар’єра Віктором Вишневським.
Студенти відвідали виробничі майданчики – дробильну та рудозбагачувальну фабрики, лабораторію управління контролю якості. Важливим елементом сесії вперше стало впровадження кейс-навчання. Викладачі підготували низку проблемних виробничих ситуацій, які студенти розбирали в командному форматі, приміряючи ролі керівників структурних підрозділів. Вони оцінювали альтернативні рішення, порівнювали їх із професійними, вчилися знаходити баланс між технічною коректністю й економічними обмеженнями. Новий формат допоміг розвинути й гнучкі навички – аргументацію, критичне мислення, роботу в команді та публічні виступи. Кафедра гірничої справи Метінвест Політехніки планує масштабувати цей підхід і на подальші виїзні тренінги.
Цього разу офлайн-сесія об’єднала майбутніх маркшейдерів, збагачувальників та фахівців відкритої розробки родовищ. У межах лабораторно-тренінгової частини студенти освітньої програми «Маркшейдерська справа» працювали з сучасними маркшейдерськими приладами, проводили вимірювання та виконували лабораторні роботи під керівництвом викладачів. Студенти-збагачувальники детально ознайомилися з виробничим циклом гірничо-збагачувального комбінату – від розвантаження руди й чотиристадійного дроблення до тристадійного збагачення та зневоднення концентрату. Особливі враження залишив цех огрудкування, де з концентрату формують гранули-окатки та проходить їх зміцнювальний випал. У лабораторії технічного контролю студенти дізналися про методики визначення збагачуваності руди й виконали низку аналізів на обладнанні підприємства. Майбутні фахівці з відкритої розробки родовищ опрацьовували в аудиторіях дані, зібрані у кар’єрі, та виконували практичні завдання, що моделюють роботу інженера на виробництві.
Насичений темп сесії, різноманітність локацій і форматів роботи дали студентам багато нового досвіду – як професійного, так і особистого. Тож не дивно, що після повернення вони охоче ділилися своїми враженнями та тим, як виїзна практика вплинула на їхнє розуміння професії.
Студент Сергій Матвієнко, який навчається і водночас працює водієм автотранспортних засобів на Північному ГЗК розповів:
— У свої 32 роки я із задоволенням знову приділяю час навчанню. Вирішив для себе, що хочу глибше пізнати гірницьку справу. Наразі я є студентом 4 курсу Метінвест Політехніки, вивчаю відкриту розробку родовищ. Паралельно з цим працюю водієм автосамоскида у Першотравневому кар’єрі Північного ГЗК. Днями, з іншими студентами МІП, я брав участь у виїзній сесії, де відкрив для себе багато нового і цікавого. Бо коли ти увесь час працюєш у кар’єрі, ти зосереджений виключно на своїй роботі. А цікаво дізнатися увесь технологічний процес роботи підприємства, побачити, який шлях долає видобута тобою руда перед тим, як стати концентратом чи окатками. Оскільки у виїзному заході брали участь студенти, що навчаються за іншими спеціальностями, то отримав уявлення і про їхню роботу. Приміром, з яким обладнанням працюють маркшейдери та за яким принципом працюють бурові верстати, повз які я щозміни по кілька разів проїжджаю у кар’єрі.
Світлана Червятюк також навчається і працює провідною інженеркою з якості на Центральному ГЗК додала:
— Мені сподобалося, що усі учасники цього практичного навчання – це були дорослі люди, які працюють на підприємствах і прагнуть підвищити свою кваліфікацію. Цього разу підбір людей був дуже різноманітний. Були фахівці зі збагачення, з розробки родовищ, маркшейдери. Але усім дуже цікаво було побачити технологічний ланцюжок роботи Північного ГЗК: дроблення, збагачення, огрудкування, лабораторні дослідження. А найбільше нас усіх зачарував музей комбінату. Там дуже крута атмосфера. Дякую викладачам за цікавий квест, який вони нам підготували. Ми були поділені на дві команди. Одна називалась – «Північний ГЗК», а друга – «Інші люди світу». Нам треба було виконати запропоновані завдання: підтримати економічний ефект, обґрунтувати свої думки з боку інженерії, враховуючи ті навички, які ми здобули під час навчання, і зі свого робочого досвіду. Здорова конкуренція, азарт, можливість поспілкуватися з колегами, поділитися досвідом, узяти собі щось нове – з цього усього і склалася успішна виїзна сесія.
У Метінвест Політехніці підкреслюють: такі практичні виїзні сесії дають змогу студентам побачити професію очима виробництва, краще усвідомити складність процесів і сформувати реалістичне уявлення про виклики галузі. Викладачі відзначають високу мотивацію учасників та їх готовність працювати у високотехнологічних умовах сучасного гірничого комплексу. Практичні виїзди залишаються важливою складовою освітнього процесу та надалі будуть розширюватися.

