Цьогоріч в Україні сповнився час для нового літургійного календаря, коли всі українські церкви перейшли на новоюліанський календар. Тепер більшість церковних свят відзначатимуться на 13 днів раніше.
Одне із визначних свят для християн – Різдво відтепер маємо святкувати не 7 січня, а 25 грудня. Стосовно нового календаря святкування серед вірян і не тільки точаться різної сили суперечки: коли все ж таки правильно святкувати великі свята, а саме Різдво Христове? Думки розділилися, і, можна сказати, кожен має свою правду. Натомість, хочемо трохи заглибитися в історію та традиції свого народу, де можна спробувати віднайти відповідь на це питання.
За фаховим коментарем ми звернулися до настоятеля Козацької церкви Пресвятої Покрови ПЦУ у Кам’янському отця Феодосія Алісова.
За його словами, сьогодні ми переживаємо історичну подію та відроджуємо традиції українського народу щодо святкування Різдва саме 25 грудня. Отець Феодосій відзначив, що саме цьогоріч ми святкуємо Різдво двічі: перший раз це було на початку року – 7 січня, а вдруге відбудеться через кілька днів – 25 грудня. «Можемо бачити в цьому Боже диво. Можливо, саме через це Господь допоможе нам вибороти справедливий мир через нашу Перемогу», – зазначає священик.
Що говорить історія
Як розповів священик, Юлій Цезар придумав свого часу юліанський календар. Папа Григорій у 1582 році дійшов висновку, що похибка цього календаря упродовж 500 років досягла близько 10 днів. Тому він запровадив свій, григоріанський календар, який був більш універсальним та новим. Тому того ж року після 4 жовтня настало одразу 15. Варто зауважити, що в той час весь західний світ прийняв зміни та перейшов на григоріанський календар. Натомість, населення українських земель, які тоді знаходилися під гнітом Російської імперії, не визнали цих нововведень. Питання лежало більше в політичній площині, коли православні не бажали погоджуватися з католиками. Хоча насправді це було лише зіткненням інтересів, а не наміром визнати правильне літочислення. Тоді українці так і лишили на своїх землях юліанський календар.
Чому ж в ті часи 25 грудня визначили датою для святкування Різдва? Настоятель Козацької церкви зауважує, що все дуже просто. «Для того, аби язичництво трохи втратило свій вплив, наприклад, в Римській імперії, де 25 грудня було їхнім вагомим святом, вирішили саме в цей день встановити одне з найвеличніших свят християн – Різдво Христове», – наголошує Феодосій Алісов. Таким чином, язичництво відсувалося на інший план, а передусім виступали християнські свята.
Якщо вже ж таки намагатися дістатися правди достеменно, то насправді точної дати Різдва не існує, оскільки це не вказано в Святому письмі в жодному розділі.
Про Новий рік та Різдво століття тому
Ще на початку минулого століття наші пращури святкували Різдво саме 25 грудня. А вже в 20-х роках 20 століття комуністи встановили новий рік, придумали Діда Мороза, і, як наслідок, дата Різдва перенеслася на 7 січня. Тодішній режим змінив ставлення людей до цього свята, висунувши на передній план саме Новий Рік та його святкування. Вже тоді він став пріоритетним святом, на яке почали дарувати подарунки, а Різдво відійшло на другий план.
Відновлення традиції
Священик наголошує, що святкування Різдва саме 25 грудня не є новою традицією для українського суспільства. Зараз відбувається лише її відновлення. «Це традиція, яку забрали у нашого народу», – підкреслює Феодосій Алісов.
Питання у звичці?
Багато людей аргументують свою думку не змінювати святкування Різдва лише своєю звичкою. «Але в цьому немає проблеми, ми багато до чого звикаємо, але це не заважає нам змінювати свою думку у подальшому житті», – зауважує священик.
І справа не в тому, що ми хочемо цим відрізнитися від держави-агресора, вважає Феодосій Алісов, адже деякі дати у нас все одно будуть збігатися. Втім, святкування Різдва 25 грудня радше можна вважати збереженням своєї ідентичності.
У справжніх християн не має точитися боротьба та доводитися чиясь «правда» стосовно дати народження нашого Спасителя. Адже ми не знаємо точної дати Його народження, тому неправими виявляться обидві сторони.
«Якщо ви себе називаєте українцями, християнами, то питання святкування Різдва не можна переносити лише у площину звички», – зазначає священик. Тобто з певних причин логічно, що ми можемо змінювати свої дії.
Всі думки щодо цього питання мають сприйматися з позиції братської, християнської любові. Саме так вчиняють справжні віряни, якої б позиції вони не додержувалися.
Отже, коли та як святкувати Різдво, вибір залишається за кожним особисто. Є обґрунтовані думки «за» «нову» для нас дату, у когось є думки «проти». Головне в цій ситуації – поважати інших та миролюбно висловлювати свою позицію, адже ніхто нікого не змушує силоміць переходити на інший бік.