Філософ свободи: 300 років від дня народження українського мислителя Григорія Сковороди

Українському мандрівному філософу Григорію Сковороді – 300 років. Але з часом він зовсім не застаріває, а є актуальним для всіх поколінь, які його прочитують і знаходять мудрість для себе. Він був диваком, але речі, які його хвилювали – вічні, а тому актуальні і зараз.

«Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати – це наполовину завершити, – писав Григорій Сковорода. — Люби те, що робиш, а роби – те, що любиш!

Сам Григорій Сковорода не менш цікавий, аніж його філософська спадщина. Він не міг всидіти на одному місці, постійно був у русі, звідусіль його звільняли, бо не зраджував принципам і своїм переконанням. Не їв м’яса і риби – харчувався раз на день після заходу сонця. Спав по чотири години на добу. Іконічний образ Сковороди – це мандрівник «без кола й двора», з обов’язковою торбиною за спиною. А в тій торбі – Біблія і його власні рукописи. Ну, й сопілка або флейта, які його всюди супроводжували. 

 

Сковорода добре знав античну філософію, його називали то «українським Сократом», то Платоном, то Конфуцієм. Але за стилем життя був радше «українським Діогеном» – той жив у діжці, і Сковорода не мав власної стелі над головою. Григорій Савович був музично обдарований – гарно співав, грав на скрипці, флейті і бандурі. Кобзарі ходили Україною співали його пісень – часом навіть не знаючи, хто автор. У Глухові Сковороду відібрали до придворної капели імператриці Єлизавети в Санкт-Петербурзі. Але там він пробув лише пару-трійку років і повернувся до України.

 

Сковорода і росія

Перший біограф Сковороди, його друг і учень Михайло Ковалинський стверджував, що Сковорода мав до Росії «постійну відразу».

«Росіяни помиляються, вважаючи Сковороду російським філософом. Тому що одна з головних думок Сковороди – це думка про те, що наша природа персональна. В кожної людини є своя персональна природа. Звідси всі його поняття про сродність, сродну стать, сродну працю, – каже  Володимир Єрмоленко. – А російська філософія пішла іншим шляхом. Вона пішла шляхом розчинення особистості в чомусь великому. Чи в народі, чи в релігії, чи в державі… Тому Сковорода зовсім не російський філософ».

В радянські часи зі Сковороди ліпили атеїста, соціаліста і революціонера. У відомому класичному фільмі «Григорій Сковорода» режисури Івана Кавалерідзе 1958 року Сковорода ніби як «біблієборець» і передвісник майбутньої більшовицької революції. Фільм з’явився якраз під час хрущовської боротьби з церквою і планами збудувати комунізм ще для того поклоніння радянських людей…

 

«Жоден диявол не завдає більше шкоди, аніж удавані друзі»,  Григорій Сковорода

Під час нинішньої війни російські ракети вдарили по Музею Сковороди на Харківщині. Музей зруйновано, але пам’ятник встояв.

Оцей удар по музею Сковороди – це приклад отого вічного шизофренічного російського «Так не достанься ж ты никому!» — коментує український письменник Андрій Любка.

 

Насправжі ж Григорій Савович дуже любив Україну і був європейцем. Сковороду тягнуло в Україну – він до неї постійно повертався – зокрема з Росії, в якій кілька разів оселявся, але кожного разу ненадовго. Як писав його біограф Ковалинський, «Сковорода любив свій рідний край, свою любив Україну». Він побачив і Європу – побував в Угорщині, Австрії, Словаччині, Німеччині, Польщі. Філософ володів латиною, грецькою, гебрейською, польською, німецькою мовами.

 

Нині філософ дуже популярний у молодіжних інтелектуальних колах, його обожнює студентство. Але також він залишається і «народним філософом» – багато хто в Україні знає хоча б кілька цитат Сковороди.Багатьом молодим людям подобається мандрівний образ, бо Сковорода, за висловом одного видання, «ловив кайф від мандрів». А мандруючи можна добре пізнати світ.

 

Портрет Григорія Сковороди (1722–1794)

 

 

Так сучасні художники бачать дитинство і родину Григорія Сковороди

Джерело — Радіо Свобода.

Джерело

Новости Днепра