Украъна відмовляється від минулого, пов'язаного з росією
Олексій Александров
Із початком повномасштабного вторгнення українці ще більше почали цінувати власну історію та цікавитися минулим. Наразі в нашій країні активно відбуваються процеси відмови історії, пов’язаної з росією та радянським минулим. В Дніпрі перейменовують вулиці, демонтують пам’ятники Пушкіну, Чкалову, Горькому та іншим діячам.
Нещодавно у Дніпрі з’явилися загадкові білборди, у яких розмістили повідомлення, що Діда Мороза ніколи не існувало. Хтось побачив у меседжі заклик відмови від радянського минулого, а інші навпаки вважають, що це соціальна реклама. Що хотів сказати автор і досі невідомо. У зв’язку з цим Інформатор проводив власне опитування серед мешканців Дніпра, якщо не Дід Мороз, то в якого новорічного персонажа вірять дніпряни.
Окрім того, цей білборд надихнув нас зазирнути у минуле і розповісти нашим читачам, а звідки взагалі в Україні з’явився Дід Мороз? Чи можна одразу замінити його Святим Миколаєм? Хто така Снігуронька і як вона пов’язана з течією фемінізму? І чому в західних областях України радянська влада не змогла викорінити Миколая? На ці всі питання Інформатору відповів кандидат історичних наук та завідувач відділу Дніпровського музею імені Яворницького Максим Кавун.
Чи слід вважати Діда Морозом продуктом виключно епохи СРСР?
За інформацією Кавуна, в роки Катеринославу (колишня назва Дніпра) такого казкового новорічного персонажа, як Дід Мороз, не існувало. З історії російської імперії, до якої входила частина України, зустрічаються лише згадки про різдвяного діда, який приносив дітям подарунки.
У язичницькій мітології також зустрічаються згадки про божество холоду, повелителя зими та морозів. В залежності від регіону його називали по різному — Тріскун, Студенець, Карачун, Зимник і, звичайно, Мороз. Він поставав у образі велетенського злого діда, який заморожував людей разом із худобою та всіма їхніми припасами.
У язичницькій мітології також зустрічаються згадки про божество холоду В залежності від регіону його він мав декілька імен
Із приходом до влади комуністів в СРСР в 1920-ті роки розпочалась боротьба з релігією. У Радянському Союзі знищують храми, страчують священників, а Різдво проголошується “поповським святом”. Забороняється ялинка, будь-які тогочасні святкування та прояви релігійності.
Боротьба з релігією в СРСР
В 1930-ті роки перед радянською владою постає нове завдання створити масове свято. Воно не мало заторкувати Різдво Христове, а Новому року надали світського характеру. Після довгої боротьби з Різдвом та ялинкою, називаючи її буржуазним деревом, та будь-якими проявами релігійності, радянське керівництво вирішує відбілити образ святкового дерева.
В 1935 році в радянській пресі в газеті “Правда” з’явилась замітка Павла Постишева. У ній він закликав повернути дітям свято, а ялинка раптом перетворюється із “поповського дерева” в “прекрасний спосіб розваги для дітей”.
Замітка П. Постишева в газеті «Правда»
Ялинку вирішили влаштувати в палаці в кремлі, але для масового світського свята необхідні казкові персонажі. Саме в цей період на арені з’являється Дід Мороз.
“Цей персонаж взятий із традиційних вірувань слов’ян, як Божество Холода. В багатьох країнах світу в легендах є такі символічні істоти. В 30-ті роки за допомогою творчої інтелігенції розробили образ Діда Мороза. Можливо використовувались аналогії зі Святим Миколаєм, але між ними є певна різниця. Дід Мороз створювався як цілком світський персонаж, він символізує холод, у кожусі, а подарунки кладе під ялинку, а не подушку”, — розповів історик.
Снігуронька. Продукт по «ГОСТу» із СРСР
За словами історика, в перше Снігуронька, як казковий персонаж зустрічається в казці Олександра Островського “Снігуронька” в 1860 році.
Образ Снігуроньки в епоху СРСР
Снігуронька з’явилася завдяки течії фемінізму в 20 столітті. Вона стала жіночим втіленням святкування Нового року. В ті роки збільшувалась роль жінки в житті суспільства, в тому числі й в політичному плані.
“Діду Морозу надали такого жіночого персонажа. Там існують різні версії її походження, що вона може бути йому онучкою чи дочкою», — констатував фахівець.
Феномен “кремлівської ялинки” та Дід Мороз
Снігуронька та Дід Мороз вигадувались як персонажі, засновані на масових дійствах. Спочатку вони відкривали новорічну ялинку в кремлі, а далі за рознарядкою ялинку відкривали в інших обласних центрах в палацах культури.
Із 1960-х років ця тенденція охоплює різноманітні міські простори. Ялинки встановлюють в парках, скверах та площах.
Міська ялинка біля палацу Ілліча в Дніпрі 1979 рік Міська ялинка в центрі міста. Дніпро, 1964 рік
У Дніпрі в 1960 році ялинку спершу встановлюють на площі Героїв Майдану (у минулому площа ім. Леніна). Вже у 70-ті роки ялинку переносять в парк Глоби (парк Чкалова).
“Це все нерозривно пов’язано. Відкривали ялинку Дід Мороз зі Снігуронькою. Проголошують святкову промову”, — додав Кавун.
За словами Кавуна, основна ціль цих масових заходів мала на меті витіснити Різдво, яке завжди передувало Новому року. У Радянські часи відбувається трансформація і Різдво перетворюється на Новий рік із цими карнавальними персонажами.
Український Дід Мороз
На думку історика Максима Кавуна, автоматично замінити Діда Мороза Святим Миколаєм не вийде. Цьому передує ряд складнощів, оскільки Дід Мороз створювався як світський, атеїстичний персонаж, а Санта Клаус або Святий Миколай — релігійний персонаж католицької віри.
Святий Миколай та Дід Мороз
Кавун запропонував ще один варіянт, що можна зробити з такою радянською спадщиною. На думку історика, варто пошукати нові фігури в слов’янській мітології, які можуть уособлювати свято Нового року.
“Меня здається треба винайти щось своє. Пошукати в легендах про якесь божество Холоду. Регіони України дуже різні від Карпат до Донбасу. В різних є своя мітологія і можна пошукати книги, легенди і отримати щось своє”, — розповів історик.
Чому у галичан не прижився Дід Мороз?
На відміну від інших регіонів Україні в західній його частині радянські наративи не зискали шаленої підтримки, на відміну від регіонів Центральної та Східної частини країни. Цьому передувало два фактори — релігійність та час.
Історик пояснив, що Західну Україну насильно приєднали до СРСР в 1939 році. Саме в розпал Другої Світової війни, а після війни все радянське приживалося на Закарпатті дуже погано.
“Причина не в тому, що Дід Мороз не влаштовував галичан. Причина глибше і це релігійність. Це греко-католицька церква, це статуї Діви Марії в кожному селі. І звичайно, радянські масові звичаї там приживалися набагато менше, а ніж в нашій місцевості, де храми повністю зруйнували”, — прокоментував фахівець.
Раніше Інформатор писав, як в Україні з’явилась традиція прикрашати ялинку та як святкували Новий рік в Дніпрі (в минулому Катеринослав) в роки Першої Світової війни. Окрім того, ми повідомляли, що у Дніпрі пройшов новорічний автопробіг 2023. Не забудьте подивитися, як дніпряни привітали містян із Новим роком.
Відео: Максим Якушев, Дмитро Плаксін